Για να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη και σωστή σύγκριση των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας κάποιες βασικές αρχές οι οποίες θα μας βοηθήσουν να βγάλουμε ένα σαφές και σίγουρο αποτέλεσμα.
Αρχικά καλό θα είναι διευκρινίσουμε λίγο την έννοια της αλλαγής προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος. Η αλλαγή παρόχου είναι μια καθαρά λογιστική πράξη δηλαδή διαλέγουμε τον πάροχο που προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή ρεύματος, τις πιο συμφέρουσες προσφορές και εκπτώσεις που μπορεί να βρούμε όπως ρήτρα ΟΤΣ, πάγιο, εγγύηση, έκπτωση συνέπειας κ.α. και αποτελούν το ανταγωνιστικό σκέλος της προσφοράς, είναι δηλαδή το μέρος του λογαριασμού που μπορεί να παρέμβει ο κάθε προμηθευτής. Κατά την αλλαγή παρόχου δεν έχουμε και αλλαγή δικτύου και η διαχείριση των βλαβών και οι διακοπές ρεύματος είναι όλες υπό την ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας). Επίσης αλλάζοντας προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας δε θα αποφύγετε τις χρώσεις προς τρίτους αφού αυτές είναι κοινές σε όλους τους παρόχους.
Εδώ θα βρεις τον Φθηνότερο Πάροχο!
Οι σημαντικότεροι φορείς που σχετίζονται με το ηλεκτρικό ρεύμα και θα πρέπει να τους γνωρίζουμε είναι οι παρακάτω:
ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας)
ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας)
ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας)
ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας)
ΥΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής)
Ως καταναλωτές πρέπει να αναζητούμε οικονομικές προσφορές που θα μας βοηθήσουν να συγκρίνουμε τους παρόχους ρεύματος και θα μειώσουν το λογαριασμό μας.
Ιστορικό κατανάλωσης
Το ιστορικό κατανάλωσης ή αλλιώς το ενεργειακό προφίλ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιλογή του παρόχου που θα σας προσφέρει φθηνό ρεύμα. Για να βρείτε το δικό σας ιστορικό καθώς και πληροφορίες για τον λογαριασμό σας δεν έχετε παρά να κοιτάξετε έναν εκκαθαριστικό λογαριασμό. Εκεί αναγράφεται αν το τιμολόγιό σας είναι οικιακό ή επαγγελματικό, την ποσότητα ενέργειας που καταναλώνετε καθώς και το κόστος της και αν έχετε μονοφασική ή τριφασική παροχή.
Αν προσθέσετε τις καταναλώσεις που δείχνουν οι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί σας μέσα σε ένα χρόνο θα βρείτε την ετήσια κατανάλωση που έχετε κάνει, σε κιλοβατώρες, και το ποσό που πληρώσατε για αυτές. Έχοντας υπόψιν την ετήσια κατανάλωση θα ξεκινήσετε να ψάχνετε για έναν πάροχο που θα σας δώσει χαμηλότερο λογαριασμό σε σχέση με τον υφιστάμενο.
Για να δείτε αν ο νέος πάροχος που θέλετε να επιλέξετε σας συμφέρει θα πρέπει να τον αξιολογήσετε στην ίδια βάση, δηλαδή έχοντας υπόψιν την ετήσια κατανάλωσή σας. Αυτό γίνεται αν ζητήσετε να σας γίνει οικονομική προσφορά με βάση το ενεργειακό προφίλ που έχετε προσκομίσει. Επιπλέον, ζητήστε να σας γίνει κοστολόγηση ενός έτους με τις τιμές που ισχύουν στον τωρινό προμηθευτή και κάνετε τη σύγκριση. Τέλος δεν ξεχνάτε να ζητήσετε γραπτώς τους Γενικούς Όρους Προμήθειας της εταιρείας ρεύματος.
Συγκρίνοντας τα τιμολόγια διαφόρων προμηθευτών
Το να συγκρίνουμε, σε απόλυτες τιμές, τα τιμολόγια των προμηθευτών από μόνο του δεν μπορεί να μας δώσει σαφές συμπέρασμα για το οικονομικό όφελος που μπορεί να έχουμε. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας και άλλες παραμέτρους όπως οι εκπτώσεις για εμπρόθεσμη εξόφληση, το πάγιο, η ρήτρα ΟΤΣ, εγγύηση κ.α. εκτός από την τιμή της κιλοβατώρας. Επίσης πολλές εταιρείες προσφέρουν εκπτώσεις και δωροεπιταγές κ.α. τα οποία πρέπει να συνυπολογίσουμε.
Σημαντικά σημεία που δεν πρέπει να ξεχνάμε
Πριν αλλάξετε προμηθευτή σκεφτείτε τις ανάγκες που έχετε εσείς σε ενέργεια και κατανοήστε σωστά τα μέρη από τα οποία αποτελείται ένας λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ποιο είναι το ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού και ποιες είναι οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις που θα πληρώνετε σε όποιον πάροχο και αν ανήκετε. Έχοντας όλα τα δεδομένα που χρειάζεστε περάστε στη σύγκριση των προσφορών που έχετε από όσο το δυνατόν περισσότερους παρόχους, όμως μην ξεχνάτε να συγκρίνετε τις προσφορές σε ίδια βάση (με ή χωρίς πάγιο, με ή χωρίς ρήτρα ΟΤΣ κτλ).
Εδώ θα βρεις τον Φθηνότερο Πάροχο!
Αν έχετε κάποια απορία σε σχέση με κάποιο μέρος του συμβολαίου σας ρωτήστε τους προμηθευτές. Οι πιο συχνές απορίες αφορούν την εγγύηση πληρωμών, μη δυνατότητα έγκαιρης πληρωμής του λογαριασμού, κόστος διακοπής συμβολαίου πριν τη λήξη του, ελάχιστη διάρκεια συμβολαίου, πάγια τραπεζική εντολή και διάφορα άλλα.
Τέλος πρέπει να γνωρίζετε πως αν δώσετε τηλεφωνικά τη συγκατάθεσή σας σε εκπρόσωπο του παρόχου για αλλαγή προμηθευτή ενέργειας αυτό είναι σαν να έχετε υπογράψει νέο συμβόλαιο. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει να σταλεί η σύμβαση και να ενημερωθείτε για τους όρους της. Επιπλέον η σύμβαση πρέπει να συνοδεύεται από Δήλωση Υπαναχώρησης σύμφωνα με την οποία ο καταναλωτής μπορεί να ακυρώσει τη σύμβαση μέσα σε 14 μέρες από τη σύναψή της χωρίς κάποια οικονομική επιβάρυνση.